AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 14 Oktober 2012

APAM BALIK JEMPOL





Hampir seminggu tak update blog. Selalunya berkesempatan untuk menulis di blog pada weekend. So, saya pun tulis lah banyak-banyak cerita sekali. Sebelah petang last weekend, saya menghidangkan 'home made' apam balik untuk hubby and anak-anak sebagai menu minum petang. First time mencuba ni, Alhamdulillah hasilnya sedap dan apamnya pun gebu. Tapi biasalah, anak-anak nak menolong and hasilnya inti apam balik tu ada dua iaitu jagung and chocolate. Tak apelah, yang penting mereka gembira dan ini juga merupakan salah satu cara untuk merapatkan hubungan kami sekeluarga.



 APAM BALIK JEMPOL
(Sumber : AzieKitchen)

Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
2 biji telur
1 cawan gula (saya guna 1/2 cawan sahaja)
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanilla
kacang tanah - goreng dan dikisar kasar
jagung krim dalam tin
chocolate rice

Caranya:

1. Pukul gula dan telur hingga gebu. Masukkan esen vanilla.
2. Campurkan tepung gandum yang telah diayak bersama soda bikarbonat dan
    baking powder.
3. Masukkan dalam blender dan kisar sebentar.
4. Ambil satu senduk adunan dan tuang dalam kuali non-stick. 
5. Apabila nampak adunan dan timbul lubang2, boleh taburkan gula pasir. 
   Biarkan sebentar dan bolehlah ditaburkan jagung manis atau chocolate rice.
6. Lipat dua apam balik itu dan angkat apabila telah benar-benar masak.

   Api tidak perlu besar kerana nanti bahagian bawahnya hangus.






Adunan yang telah diblender.


Letak satu senduk adunan dalam kuali non-stick dengan api yang perlahan.




Taburkan sedikit gula atas adunan.



Taburkan pula kacang kisar tadi.



Taburkan jagung manis/krim.



Boleh juga ditaburkan chocolate rice sebagai intinya jika suka.





So, inilah dia apam balik cubaan pertama saya. Sedap dimakan panas-panas.

Tiada ulasan: