AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 1 Januari 2014

MEDAN - DAY 1


Di LCCT sebelum bertolak

Pada 13 - 17 Disember yang lalu kami sekeluarga telah bercuti di Medan, Indonesia. Percutian ini memang best dan meninggalkan seribu kenangan kepada kami. Medan sememangnya adalah sebuah tempat yang sangat menarik untuk dilawati dengan keindahan alam semulajadinya. 


Hazim yang first time naik flight tak takut lansung cuma mengantuk aje.


Di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Namu. Agak besar, selesa dan baru. Setelah sampai kami disambut oleh Bowo pemandu pelancong kami yang sangat baik hati, merangkap driver, jurukamera dan pelbagai lagi. Bowo memang senang untuk dibawa berunding. Kami memang berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan olehnya.



Dalam perjalanan ke Parapat kami terserempak dengan pemandangan ini. Tengok tu...anak-anak saya terkejut melihat pelajar sekolah yang mengadai nyawa untuk duduk di atas bumbung van tu.. Mereka ni sedang dalam perjalanan balik ke rumah dengan menumpang van yang penuh sesak dengan penumpang dalamnya...


Singgah lunch di Rumah Makan Beringin Indah. Memang banyak hidangannya, sedap dan yang paling best ialah puyuh goreng..Mula-mulanya Hazim tak nak tapi bila saya suapkan dia kata sedap pulak..


Di hadapan Rumah Makan Beringin Indah.. Tengoklah Hazim tu..hai..anak omak..


Bowo membawa kami ke Kedai Paten yang menjual pelbagai jenis makanan ringan yang terkenal seperti Ting Ting, Teng Teng, Tung Tung dan sebagainya. Memang sedap dan saya membeli tak delah banyak sangat, cukup untuk sekadar dapat merasa.


Sedang memilih, dan membayar... Hazim biasalah nak mentos pulak dia.



Singgah untuk bergambar sekejap sebaik sampai di Danau Toba. Memang cantik dan menakjubkan.


Anak-anak bergambar di hadapan lobi hotel sementara menunggu Bowo mengambil kunci bilik. Bilik hotel kami betul-betul mengadap Danau Toba yang seluas mata memandang. Memang sejuk, bilik pun tak de kipas atau air-cond. Nak mandi pun airnya sangat sejuk. Buka sahaja pintu bilik terus nampak Danau Toba.


Hazim apa lagi...nampak aje air terus nak swimming. So si hubby yang melayan dia. Airnya memang sejuk dan pihak hotel menyediakan kawasan untuk pengunjung mandi manda...

Inilah pemandangan depan bilik kami...ramai juga pelancong (semua tu Malaysian) sedang berenang. Bot/Feri yang sebelah kanan tu ialah Feri yang membawa pelancong ke Pulau Samosir iaitu perkampungan Batak. Kami akan ke sana esok. Tak sabar nih...


Antara pemandangan dari bilik kami...


Sebelah petangnya Bowo membawa kami melawat sekitar Parapat. Ini di atas bukit bersebelahan rumah rehat bekas Presiden Indonesia. Dari sini juga pemandangannya sangat cantik.


Danial berposing...


Tengoklah tu...macam-macam aksi yang si Bowo tu suruh kami buat...


Ha...inilah dia kegemaran saya. Mangga kat sini memang manis dan saya turut membeli 1 kg jer...


Senja bakal menjelma...sompek anak-anak hamba berposing depan Danau Toba tu sementara menunggu waktu maghrib


Hidangan makan malam kami...sedap bangat dan pelbagai lauk untuk dinikmati.


Sempat posing...Rumah Makan ni memang menjadi tumpuan orang Malaysia...

5 ulasan:

Unknown berkata...

salam, puan. mcm mana saya boleh saya dapatkan contact pemandu pelancong semasa puan bercuti di Medan? Bowo. bagaimana puan menghubungi beliau sebelum ke sana?
puan boleh email saaya di ashraf_nuar@yahoo.com. thanks puan =)

Unknown berkata...

Assalamualaikum Tuan/Puan.
Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh coretan sedikit disini untuk kebaikan kita bersama , semoga kemurahan hati Tuan/Puan blogger untuk memberi izin coretan ini, akan dibalas pahalanya oleh Allah SWT hendaknya amii.Ini hanya untuk berkongsi pengalaman di Medan Indonesia.Saya ambil dua org Pak Supir yang sangat baik dan berpengalaman.Mereka memandu bergilir-gilir.Hanya Rm350 seorang.Apa yang anda dapat ialah 1 malam penginapan di Kota Medan.Di medan anda akan dibawa ke berjalan2 sekitar medan.Merdeka Walk,Istana Maimoon,Pajak Ikan.Toko Batik yang sgt murah untuk shoping kain2 telekong,Seharian pak supir akan bersama anda.beritahu sahaja mana nak pergi.karaoke spa dan sebagainya.Kemudian penginapan 1 malam di Lake Toba.Dalam perjalanan ke Lake Toba anda akan di bawa ke Pasar Buah Brastagi.shoping 2.menikmati permandangan,menaiki kuda,kemudian akan di bawa ke air terjun Sipiso Piso dan akan di bawa ke pos2 permandangan indah berlatar kan Lake Toba.sampai ke Lake Toba anda akan ke Kg Tomok Pulau Samosir mengunjungi Kg Batak Karo di sana.Bermalam Di Lake Toba.Dalam perjalanan pulang akan di bawa ke Hot spring dan juga Sungai Belerang.mandi sekiranya sempat.Sungai belerang baik untuk kulit.Anda akan dijemput dan dihantar pulang di Airport Kualanamu.Kalau teksi hanganya lebih kurang rm40 sehala.Total Rm80 pergi balik ke Kota Medan.Pakej ini termasuk makan tengahari dan malam.Makan pagi di hotel.Perjalanan menaiki kereta atau mpv sangat selesa.tidak terlalu laju .Rata2 pemandu disana memandu agak laju dan cilok2.sangat bahaya.Perkhidmatan bas dan group juga disediakan.Banyak lagi yang x sempat diceritakan disini.tujuan saya hanyalah untuk membantu sekiranya masih tercari-cari dan juga untuk membandu Bapak Supir yang sya rasa sgt baik dan flexible.Sekiranya perlukan lebih informasi just call or sms 0124156404 atau email wira8594@gmail.com. Maaf agak panjang.

hidayu berkata...

saya juga mahukan contact number en. bowo. blh puan emailkan pada saya di hidayu717@gmail.com

Unknown berkata...

Slm puan,boleh sy dptkan no tel pemandu pelancong en bowo tu?tlg emailkan no tel nya ke ummi_wardah@yahoo.com. terima kasih puan.

Riko Adryansyah berkata...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam