AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Sabtu, 4 Januari 2014

TALAM UBI KAYU



Assalamualaikum,


      Talam ubi kayu ni adalah antara kuih kegemaran saya. Jika ke pasar malam atau mencari sarapan inilah antara kuih yang akan saya beli dahulu. Cuma baru kali ini saya berpeluang membuatnya sendiri. Maklumlah, masih lagi belajar dan mencuba resepi-resepi yang pelbagai. Nak buat pun senang dan yang penting ialah keluarga saya mengemarinya.
      Saya nak ucap terima kasih pada Kak Yatie dari blog Yatimemories kerana resepinya yang saya ikut ni memang senang dan sedap hasilnya.

Talam Ubi Kayu.

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah
600 gram parutan ubi kayu
160 ml santan cair
200 gram gula pasir
 50 gram gula melaka(saya guna gula merah jer)
 1 helai daun pandan

Cara-cara:
1. Satukan santan, gula merah dan gula pasir dan daun pandan.
2. Masak dengan api perlahan hingga larut. Tapis dan sejukkan.
3. Lapik loyang dengan plastik dan sapu sedikit minyak.
4. Panaskan kukusan.
5. Satukan air gula tadi bersama ubi parut. Kacau rata.
6. Tuang dalam loyang.
7. Kukus selama 20 minit.

Lapisan Atas
600 ml santan
40 gram tepung gandum
70 gram tepung beras
sedikit garam

Cara-cara:
1. Bancuh semua bahan kecuali garam.
2. Kacau dan campurkan garam.
3. Tapis adunan tadi.
4. Tuangkan perlahan-lahan atas lapisan bawah tadi.
5. Kukus semula selama 25 minit.
6. Sejukkan dahulu sebelum memotongnya.



Tiada ulasan: