AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 5 Januari 2014

SIZZLING YEE MEE @ PANTAI


Assalamualaikum,
Hari minggu ni biasanya memang saya akan masak yang special untuk keluarga jika tidak terlalu sibuk. Kali ini saya dan keluarga teringin nak makan Hot Plate so kami pun apa lagi google lah. Akhirnya jumpalah resepi Sizzling Yee Mee yang agak mudah ni tapi sedap sesangat..... Mana tak nya macam-macam yang saya tambah untuk menjadi isinya. Anak-anak pun suka dan menghirup lagi kuahnya yang ada lebih dalam periuk ni. Cuma saya ni tak de hot plate so saya guna ajelah non-stick pan saya yang banyak jasanya ni..Jom layan resepinya...

SIZZLING YEE MEE

Bahan-bahan untuk kuah:
3 ulas bawang putih
seinci halia
7 tangkai cili kering
sedikit dada ayam (ikut sukalah)
1 tin cendawan butang(nak guna shitake pun boleh)
sos tiram
kicap pekat
kicap cair
serbuk lada hitam
minyak bijan
air secukupnya
3 sudu tepung jagung + sedikit air
sawi secukupnya
yee mee

Cara-cara:
1. Tumis bawang putih, halia dan cili kering.
2. Campurkan ayam dan sedikit air.
3. Campurkan cendawan dan air lebihannya. Biarkan sehingga ayam masak.
4. Campurkan kesemua perasa dan minyak bijan serta tepung jagung. Masak sehingga pekat.

Cara nak buat Yee Mee:
1. Panaskan non-stick pan. Letak yee mee dan sawi.
2. Sendukkan sedikit kuah bersama isinya.
3. Pecahkan telur dan biar sehingga telur masak sedikit.
4. Campurkan kuahnya mengikut suka.
5. Hidangkan panas-panas.  Sedapnyer....






Tiada ulasan: