AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Selasa, 29 Oktober 2013

SOTONG MASAK KICAP PEDAS


Assalamualaikum,

Minggu ni dah dua hari memandu sendirian untuk ke tempat kerja. Memang memenatkan, rakan-rakan yang berkongsi kereta semuanya out-station. Semasa dalam perjalanan lagi memikirkan apa yang nak dimasak untuk makan malam ni. Tadi dah mohon agar bibik keluarkan sotong. So fikir punya fikir cadangannya untuk masak sotong  kicap pedas aje lah...
Sampai di rumah jam dah menunjukkan angka 6.15 pm. Terus ke dapur dan menyediakan hidangan untuk kami sekeluarga. Jom layan resepinya yang simple ni....

SOTONG MASAK KICAP PEDAS

Bahan-bahan:
Sotong secukupnya - digaul dengan kunyit dan garam
2 buku bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris
2 tangkai cili merah - dihiris
2 tangkai cili hijau - dihiris
5 tangkai cili padi - dihiris/diketuk
3 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
sedikit kayu manis
bunga cengkih

Cara-cara:
1. Panaskan minyak. Goreng seketika. (tak goreng pun tak pe). angkat dan toskan.
2. Minyak yang sama dipanaskan dan ditumis bahan-bahan hiris serta rempah tumis sehingga wangi.
3. Masukkan sos tiram, kicap manis, air dan garam.
4. Apabila telah mendidih masukkan sotong tadi.
5. Biar seketika dan angkat.

Tiada ulasan: