AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 1 Mei 2013

LEMPENG



Lempeng adalah antara juadah yang adik beradik saya suka semasa kami kecil. Macam-macam jenis lempeng yang ibu saya buat untuk kami, lempeng pisang, lempeng tepung dan lainnya. So, apabila kehabisan idea untuk membuat hidangan sarapan...saya pun menghidangkan lempeng tepung yang dimakan bersama sambal tumis ikan bilis. Fuhh...memang best. Angkat saja dari kuali, letak dalam pinggan....pusing aje...dah hialng. Sekali-sekali memang bestkan. Bolehlah ubah selera..jika sebelum ini selalu buat pancake aje untuk anak-anak.

Lempeng

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
sedikit garam
air secukupnya

1. Bancuh tepung gandum bersama garam dengan air sehingga mendapat kepekatan yang dikehendaki.
2. Panaskan non-stick pan.
3. Tuang satu senduk adunan dan ratakan dengan mengelek-gelekkan non-stick pan itu.
4. Apabila dah masak. Angkat dan hidangkan.
5. Sedap dimakan panas-panas.

* Jika nak sedap boleh ditambah kelapa atau pisang.

Tiada ulasan: