AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Isnin, 22 Disember 2014

KEK ASAM MANIS KUKUS


Ini dia hasilnya. Sedap dan lembut. 

Assalamualaikum,

Today nak share resepi Kek Asam Manis Kukus yang saya perolehi resepinya dari blog Yatie Memories. Memang senang, , bahan-bahannya pun mudah dan yang paling penting ialah rasanya yang sedap dan teksturnya yang lembut. Jom ke resepinya ye.....

KEK ASAM MANIS

Bahan-bahan:

325 g mentega
250 g gula kastor
300 g tepung gandum
6 biji telur
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh esen baking powder
100 g asam manis (Haw Flakes) - dicincang halus


Mula-mula panaskan kukusan. Pukul mentega, gula dan esen vanila sehingga kembang.


Masukkan telur satu persatu dan pukul sehingga sebati.


Campurkan tepung dan baking powder yang telah diayak. Gaul sebati.


Campurkan pula asam manis tadi yang telah dicincang halus.


Sediakan loyang yang telah disapukan butter disekeliling dan dasarnya. Masukkan adunan tadi ke dalamnya.


Tutup loyang kek dengan aluminium foil untuk mengelakkan air kukusan menitis ke dalam adunan.
Kukus dengan api yang sederhana selama 1 jam atau sehingga kek masak.


Inilah rupanya kek yang telah siap dikukus.Sejukkan dahulu sebelum dikeluarkan.



Kek Asam Manis


Tiada ulasan: