AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Isnin, 1 Julai 2013

VADEI RANGUP


Saya memang dah lama teringin nak buat kuih vadei ni. Setiap kali balik kampung dan apabila kami ke Pasar Malam di Tampin saya pasti membeli kuih vadei ni yang memang sedap dan rangup. Cari punya cari resepi dari dapur Madiha ni yang saya jumpa dan memang kuih vadei ni sedap dan rangup. Tq Madiha for sharing the recipe. Bila dah masak, letak aje atas meja.....sekejap je selamat.....

KUIH VADEI

Bahan-bahan:
300 gram kacang dhal
1 biji bawang besar - didadu
1 tangkai cili hijau - dihiris
1/2 sudu kecil jintan manis
1 tangkai daun kari
sedikit garam

Cara:
1. Kacang dhal direndam selama lebih kurang 4 jam.
2. Tapis dan kisar 3/4 dari kacang dhal tadi dalam blender kering.
3. Campurkan semua bahan-bahan lain.
4. Basahkan tapak tangan dan letakkan 1 sudu besar adunan dan leper-leperkan.
5. Panaskan minyak dan goreng sehingga masak.


Tiada ulasan: