AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Rabu, 8 Julai 2009

Langkah awal ke arah perubahan




Sehingga semalam, telah hampir seminggu saya berada di sekolah, tapi masih belum ada jadual waktu. Tak pelah, nilah masanya untuk saya membuat tinjauan. "Cikgu nanti ambil alih tugas ketua bidang ye..nanti kita rombak jadual waktu" kata PK1. Di sekolah ini hanya terdapat 5 orang guru DG 44 (PK1, PK HEM, PK KO, Ketua Bidang Sains Matematik dan saya sendiri) , pengetua DG 48, yang lainnya seramai 36 guru gred DG 41 dan 12 orang guru GSTT. Saya pun meneliti fail Bidang dan program BI. Banyak yang perlu dikemaskini dan ditambahbaik. Maklumlah sebelum ini Ketua Pantianya ialah GSTT. Langkah pertama yang diambil ialah untuk mengadakan Program Learn A Word A Day. Semalam satu hari memikirkan perkataan untuk dimulakan dan anak saya membantu dalam menyediakan bahan-bahan untuk program ini. Taklah menarik dan kreatif sangat tapi rasanya memadai untuk permulaan. Saya amat berharap agar program ini berjalan dengan jayanya. Seterusnya ialah menyiapkan carta organisasi bidang bahasa yang perlu ditampal di papan kenyataan. Memang papan kenyataan untuk bidang masih kosong tetapi bagi persatuan bahasa inggeris amat menarik dan kreatif. Tak pelah...pelan-pelan kita cuba bawa perubahan nanti Insya Allah dengan izin Tuhan Yang Maha Esa kita akan berjaya. Guru-guru dalam Bidang Bahasa ni pun peramah dan rajin nampaknya. Maklumlah semuanya muda-muda dan sayalah yang kedua tua selepas seorang guru lelaki Bahasa Melayu tu. Terasa betul diri dah tua kat sekolah ni. Lepas tu terus kemas dan hiaskan meja pula. Mana yang mampu jelah. Tak larat. Anyway i hope i can help whatever i can to improve the school and my department.



Lagi satu yang agak lucu juga ialah disebabkan pelajar-pelajarnya ramai dari kaum cina maka saya pun telah membeli sebuah kamus perbualan Bahasa Cina. Ini adalah antara strategi saya untuk lebih mendekati pelajar dan agar saya boleh memahami apa yang dikata oleh pelajar walaupun sedikit. Antaranya ialah:-


malas - lan

masuk - rukou

bangun - qishen










4 ulasan:

abgjan.com berkata...

anda telah memperlihatkan ciri2 keemprinan anda. tahniah

Jubah hitam berkata...

Di sekolah saya, saya rasa muda sebab ramai lagi yang tua bangka

Yati Wahab berkata...

good start...

emmm...idea yang baik..i should find kamus perbualan cina dan india....

keep working...

Pakwar berkata...

ni wen wo ai
ni you du shen
... teringat kat Woo