AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Khamis, 30 Oktober 2014

APAM BERAS






Assalamualaikum,

Sejak saya mula belajar ni memang saya jarang dapat update blog. Jika dapat update pun cuma ringkas sahaja.

Sebenarnya saya dah banyak kali masak apam beras ni. Resepinya masih lagi saya rujuk dari blog yatiememories. Memang mudah dan sedap. Anak-anak pun suka. Jom....layan resepi


APAM BERAS

Bahan-bahan:-

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 1/2cwn gula pasir
2 1/2 cwn air
2 sudu kecil mauripan
kelapa parut + sedikit garam

Cara-cara:-

  1. Blend nasi dan air sehingga hancur 
  2. Setelah hancur, campurkan gula dan blend  sebati.
  3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. Selepas itu,masukkan bahan yang diblender tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. Perap selama 3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
  7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
  8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.





Tiada ulasan: