AKU BUKANLAH ORANG YANG HEBAT, TAPI AKU MAHU BELAJAR DARI ORANG YANG HEBAT.

AKU ADALAH ORANG BIASA, TAPI AKU INGIN MENJADI ORANG YANG LUAR BIASA.

DAN AKU BUKANLAH ORANG YANG ISTIMEWA, TAPI AKU INGIN MEMBUAT SESUATU YANG ISTIMEWA.

Ahad, 1 Disember 2013


Dah lama teringin nak buat kuih kaswi ni, baru sekarang dapat memenuhi hasrat sendiri. Saya google dan saya telah menggunakan resepi dari yatiememories. Memang sedap kuih ni, tak manis sangat dan lembut. Yang paling seronok bila tengok Hazim makan.

KUIH KASWI

Bahan-bahan:

5cawan air *
1 cawan gula merah *
1 cawan gula pasir *
sehelai daun pandan *

* Semua bahan di atas dimasak sehingga larut. Tapiskan ke dalam mangkuk dan sejukkan.

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung/ubi
1 sudu kecil kapur kuih

kelapa parut + sedikit garam - untuk digaulkan

Cara-cara:
1. Panaskan kukusan.
2. Ratakan sedikit minyak dalam loyang atau boleh lapikkan plastik.
3. Bancuh semua bahan-bahan.
4. Tapis dan tuang ke dalam loyang.
5. Kukus selama 25 - 30 minit.
6. Tunggu sehingga sejuk, baru dipotong.
7. Gaul dengan kelapa putih.



Tiada ulasan: